منابع انسانی بهترین ظرفیت برای اداره کشور


معاون اول رئيس‌جمهور با اشاره به اينکه رئيس‌جمهور آمريکا با اقدامات خود مي‌خواهد بگويد ايران محل مناسبي براي سرمايه‌گذاري نيست، گفت: راه‌حل مقابله با ترامپ نمايش وحدت، انسجام و راه اندازي گفت‌وگوي ملي است.
به گزارش ايسنا، اسحاق جهانگيري در بيست و سومين جشنواره تحقيقاتي علوم پزشکي رازي گفت: کشور با مسائل و تنگناهاي مختلفي روبرو است ولي همه مي‌دانيم که فرصت‌هاي بسيار خوبي هم در اختيار ما است که بايد از آن‌ها به خوبي استفاده کنيم به دلايلي که من نمي‌خواهم به آن‌ها اشاره کنم آمريکا و رئيس‌جمهور اين کشور که در داخل آمريکا درباره او مي‌گويند به خاطر عدم تعادل بايد به مراکز درماني مراجعه کند، سعي کرده است به ايران فشار وارد کند.
وي افزود: آمريکا با همکاري برخي کشورهاي عربي و صهيونيست‌ها تلاش مي‌کند به ايران فشار وارد کند اما تمام اين فشارها و برنامه‌ها شکست خورده است. به طور مثال نارضايتي‌هاي داخل ايران را به شوراي امنيت برد در حالي که ساير تجمعات که با جمعيت بيش از ده برابري نسبت به تجمعات ايران در ساير کشورها رخ مي‌دهد در مجامع بين‌المللي مطرح نمي‌شود اما آمريکا اين اقدام را انجام داد و جلسه شوراي امنيت به جلسه‌اي عليه اين کشور تبديل شد.
وي با بيان اينکه در برجام آمريکا تلاش مي‌کند فضاي ايران را نااطمينان براي کار جلوه دهد، تصريح کرد: آمريکا مي‌داند مسئله اصلي ما معيشت، درآمد و رفاه مردم است و مي‌داند که راهکار مسئله بيکاري، ايجاد آرامش، ثبات و امنيت در کشور است و اينکه سرمايه‌گذاري و توليد انجام شود. سرمايه‌گذار بيش از آنکه به مسائل مادي نياز داشته باشد، به فضاي آرام براي سرمايه‌گذاري نياز دارد.
وي ادامه داد: ما بايد سالي ۶۵ ميليارد دلار منابع خارجي جذب کنيم و هزاران ميليارد تومان سرمايه‌گذاري کنيم اما رئيس‌جمهور آمريکا مي‌خواهد زهر خود را بريزد و بگويد اين کشور براي سرمايه‌گذاري مناسب نيست، اما راهکاري که من سراغ دارم نمايش وحدت انسجام و راه اندازي گفت‌وگوي ملي است زيراهيچ کس يا جرياني قادر نيست ديگري را حذف کند. فردي که حذف مي‌شود، نفر ديگري از همان جريان جايش مي‌آيد.
معان و اول رئيس‌جمهور تاکيد کرد: دراين شرايط عقل حکم مي‌کند همه دست به دست هم دهيم و وحدت و انسجام بزرگي در کشور را به نمايش بگذاريم وقت براي پرداختن به مشکلات ونقد تند به يکديگر وجود دارد. ايران با اين همه فرصتهاي استنثانيي از جمله نيروي انساني خود مي‌تواند مشکلات خود را حل کند
جهانگيري ادامه داد: البته مديران نيز بايد باانگيزه باشند وجدا روي کار بيايند. آقاي‌هاشمي‌وزير بهداشت در دولت يازدهم با فعاليت‌هاي خود ديگران را به وجد مي‌آورد. او بايد به‌هاشمي‌دولت يازدهم بازگردد. مديران سطح ملي بايد فعاليت تمام وقت داشته باشند و پاي کار بايستند. کسي هم که احساس مي‌کند مدير اين شرايط نيست بايد جاي خود را به کسي واگذار کند که انگيزه و اميد دارد.
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه همه برنامه‌هاي توسعه بايد مبتني بر توليد علم و فناوري باشد، گفت: اداره کشور با منابع طبيعي به آخر خط رسيده است. اداره کشور با فروش منابع طبيعي غيرواقعي، دشوار و در سالهاي آينده غيرممکن است ما بايد به جاي منابع طبيعي به مغز دانشمندان و نيروهاي انساني خود متکي باشيم.
وي تاکيد کرد: توسعه شرکت‌هاي دانش بنيان جزو اولويت‌هاي دولت است. اين شرکتها بايد مرکز ايجاد شغل براي جوانان باشد. البته زيرساخت اصلي اين راهبرد، پژوهش است . بنابراين بايد پژوهش را در کشور با رويکرد حل مسائل بومي‌نهادينه کنيم. البته پژوهش‌هايي که براي افزايش جايگاه علمي‌ايران در جهان انجام مي‌شود هم بايد انجام شود ولي در پژوهشها بايد به حل مسائل بومي‌توجه جدي‌تري داشته باشيم. حوزه پزشکي به دليل ظرفيت بالايي که دارد، حتما مي‌تواند در موضوع پژوهش نقش محوري داشته باشد. 
جهانگيري با بيان اينکه پزشکي ايران توانسته است به نقطه‌اي برسد که هر ايراني به آن مباهات کند، خاطر نشان کرد: زماني در مجلس دغدغه ما ايجاد رديف بودجه براي اعزام بيماران کليوي به خارج از کشور بود اما امروز توانمندي پزشکي ايران به نقطه‌اي رسيده است که بيماران کشورهاي منطقه براي درمان به ايران مي‌آيند.
معاون اول رئيس‌جمهور با بيان اينکه اجراي طرح تحول سلامت کار بزرگي بود که به ريسک و شجاعت در تصميم گيري نياز داشت، افزود: اين طرح در شرايطي ايجاد شد که کشور در تحريم بود و محدوديت منابع وجود داشت ولي با اتکا به توانمندي‌ها و فرصت‌هاي کشور اين طرح در دستور کار قرار گرفت و توفيقات بزرگي هم به د ست آمد؛ از قبيل اينکه هزينه‌هاي مردم را کاهش داد، بيمارستان‌ها با متخصصان 24 ساعته تجهيز شدند، بيش از 20 هزار تخت بيمارستان افزايش يافت و رضايت مردم به دست آمد.
وي ادامه داد: البته ما مقداري با محدوديت منابع مواجه شديم و برخي دريافتي‌ها به مراکز درماني با تاخير طولاني مواجه شده است اما من به ملت اطمينان مي‌دهم طرح تحول سلامت به هيچ وجه از دستور کار دولت خارج نشده و همچنان چون اين طرح در اولويت مردم است، در اولويت دولت هم مي‌ماند اما بايد راهکاري براي حل مشکلات اين طرح تهيه کنيم.
به گزارش ايسنا، جهانگيري در ابتداي صحبت‌هاي خود با تسليت جانباختن ملوانان کشورمان گفت: 32 نفر از فرزندان عزيز کشورمان در آبهاي ساحلي چين و ژاپن در حال خدمت به کشور جان باختند. خدمات اين ملوانان سخت و طافت فرسا است. آنها سال‌ها و ماه‌ها از خانواده‌هايشان دور بوده و در اقيانوس‌ها در حال حمل و نقل کالاهاي کشور هستند. متاسفانه اين حادثه تلخ که در تاريخ دريانوردي دنيا جزو استثنائات بوده باعث شد که چنين تصادفي رخ دهد و انفجار عظيمي‌ايجاد شود.
وي ادامه داد: در اولين لحظاتي که خبر به من رسيد به سفيرمان در چين اعلام کردم هر آنچه که در توان جمهوري اسلامي‌ايران است به کار بگيرد و از امکانات چين و ساير کشورها استفاده شود. وزارت خارجه هم اعلام کرد که از همه کشورهايي که امکان کمک دارند، درخواست کمک کرده است.
جهانگيري در پايان گفت: نظر کارشناسان اين بود که با توجه به انفجار و گازهاي سمي‌امکان زنده ماندن ملوانان نيست ولي ما اميدمان را قطع نکرديم و به تلاش خود ادامه داديم اما کشتي غرق شد و ما به پيکر آنها هم دسترسي پيدا نکرديم. اين ملوانان جزو شهداي خدمت به ايران هستند و من اين حادثه را به خانواده‌هاي آنها و ملت ايران تسليت مي‌گويم.